Lempein tuulin Stea lähti laiturista heinäkuisena keskiviikkona. Kesäleiri oli alkamaisillaan, vaikka osallistujia oli tänä vuonna pieni määrä.

Päivä 1

Pysähdys Vestkustenilla avasi leirin sukellukset. Tuttu kohde, pieni tuulen vire ja hyvä näkyvyys… tästä on hyvä aloittaa. Pullakahvit kruunasi hyvän aloituksen leirille. Seuraavaksi nokka suuntasi kohti Christiansborgia, jossa saimme myös nauttia hyvästä näkyvyydestä. Haasteellisinta taisi olla dekossa pysyminen ankkurin narussa, joka löyhästi hejasi sukeltajaa edes takaisin. Rönnskärin laituri oli meidän satama, jossa saunottiin, syötiin vähän parempaa iltapalaa ja nukuttiin.

Päivä 2

Aamupalat alla ja aurinkorasvat niskassa lähdimme liikkeelle kohti uusia hylkyjä. Kapteeni oli onneksi pirteämpi…miehistö taisi ottaa pienet torkut matkalla kohti Wilpasta. Tuulta ei juurikaan ollut, mutta vanhat mainingit keinuttivat hieman. Yksi sukellus Wilppaalla ja sen jälkeen siirryimme Buitronille. Siellä hylje oli kiinnostunut meidän touhuista ja seuraili sukeltajia. Pinnalla olijat saivat seurata hylkeen puuhia, mutta pinnan alla häntä emme nähneet. Mainingit olivat tosiaankin sen verran suuret, että ne tuntuivat jopa pinnan alla Buitronilla sukeltaessa. Ennen seuraavaa sukellusta paistettiin lättyjä ja nautittiin ne kahvin keran. Päivän viimeisellä sukelluksella Aziralla oli uskomaton näkyvyys. Hylky näkyi koko komeudessaan ja näkyvyyttä oli Merenkurkulle poikkeukselliset 10m. Ilta ja yö vietettiin Rönnskärissä… kyllä uni maittoi touhukkaan päivän päätteeksi.

Päivä 3

Tänään leiriin liittyy enemmän sukeltajia ja osa heistä haettin Bergöstä mukaan. Matkalla Bergöhön teimme maisemasukelluksen Linbrakin hiekkarinteellä. Sukelluksen aikana kerkesi tunnistaa ainakin pilviruskolevän, pikkuhaurun ja ruskokuvitupsun ja liejusimpukan. Näkyvyys oli hyvä. Bergön kalasatamassa kerkesi ottaa pienet torkut, kun odottelimme muita sukeltajia. Kyytiin nousi puheenjohtaja perheineen ja Tepa.

Perjantaille osui myös leirin turistiaktiviteetti, kun teimme pysähdyksen Strömmingsbådanin majakalle. Upea kokemus hienossa säässä ja suurimmalle osalle tämä oli myös ensivisiitti majakalle.

Tuulet yltyivät perjantain aikana ja päivän toinen sukellus oli myös maisemasukellus tuulta suojassa Ytterbådanilla. Tässä vaiheessa kesäleiriä lyöttäytyi mukaan myös Jari veljensä kanssa omalla veneellä. Sukelluksen jälkeen kaikki hakeutuivat Rönnskärin suojaisaan satamaan viettämään iltaa ja saunomaan. Nuorin matkustaja oli jo nopeasti unten mailla, mutta muut seurasivat tiputellen perässä.

Päivä 4

Osa seurueesta jäi tuulta pitämään Rönnskärin ja toiset lähti aamupalan jälkeen päivän ensimmäiselle sukellukselle. Tuulta oli sen verran, että Azira sopi tämän päivän kohteeksi. Vähän keinutti ja maininkia oli vielä jonkin verran. Aziralla oli vielä erittäin hyvä näkyvyys, vaikka ei sitä 10m enää ollutkaan. Tuulien takia palattiin lounaalle Rönskäriin ja siellä päätettiin yhteistuumin, että seuraava sukellus on tehtävä tuulelta suojassa maisemasukelluksena. Sukellus tehtiin hieman Rönnskärin ulkopuolella ja näkyvyys oli hyvä. Satamaan palatessa joimme kahvit ja söimme puheenjohtaja leipomaa marjapiirakkaa… tässä vaiheessa suunnitelmissa oli saunaa, uimista ja grillausta, mutta pari innokasta sukeltajaa halusi vielä iltasukellukselle Ulrikaa etsimään. Iltasukelluksella kerhon apuvene Marjatta toimi ensimmäisen kerran sukellustukikohteena. Hyvin meni aallokossa ja veneeseen pääsi aika näppärästi sukelluksen jälkeen… ainakin nämä kaverit. Sen jälkeen oli saunan vuoro.

Mikko ja Johanna poikkesi Rönnskäriin Ruotsin reissultaan sopivaan aikaan, kun sauna oli lämmin ja juuri vapaa. Saunomisen jälkeen iltaa pidettiin kerhon majan nuotiolla. Nukkumaan käytiin jo kohtuulliseen aikaan, koska seuraavana päivänä olisi suotavaa lähteä ajoissa tuulien takia.

Päivä 5

Jätskitauko Kala-Jannella

Suhteellisen aikainen aamu ja aamupala. Paikat kuntoon majalla ja lähtö kohti Vaasaa. Tänään kotimatka oli tehtävä yltyvän tuulen takia ilman sukellus pysähdystä. Pienenä lohdutuksena päätimme yhteistuumin, että käymme Jannen Saluunassa jäätelöllä ennen kotisatamaa. Hieman aallot meitä keinutti kotimatkalla, mutta ennätimme ennen kovempia tuulia ja alus oli nopeasti kunnossa seuraavaa reissua varten, juuri ennen sateita.

nimikerrataika
Harri Manninen104h 43min
Vesa Mylläri94h 33min
Paula Mylläri83h 30min
Petra Lehtineva128min
Teemu Annala31h 28min
Jari Saarnisto31h 30min
Leirin aikana sukellusvanhimpana toimi Harri Manninen, Vesa Mylläri ja Paula Mylläri. Vesi pinnassa 15 astetta ja syvyyksissä hyvin vaihtelevaa. Näkyväisyys pinnan alla 5-10m.