Sommaröforttenille kokoontui 21 norppaa ohjaajien kera perjantai iltapäivänä 18.8. Kauan odotettu norppaleiri oli saatu käyntiin! Pääsimme viettämään leiriä jo toista kertaa Sommaröforttenilla. Leirin pihalta löytyy mökki, jonka ohjaajat olivat vuokranneet koko viikonlopuksi, sauna ja kota, jossa on mahdollisuus grillata. Suurin osa majoittui Metsähallituksen mökissä, mutta osa pystytti teltan pihaan.

Metsähallituksen mökki
Osa majoittui norppaleirillä teltassa

Harri ajoi Veskun kanssa Stean uimarannan viereiselle laiturille, Marjatta perässään. Perjantain ohjelmana oli pariköysien teko ja saunomista. Iltapalaksi saimme tortilloja Jennin suositulla Tzatzikilla.

Stea saapuu norppaleirille
Pariköysien tekoa

Lauantai aamuna saimme herätä auringonpaisteeseen. Paula ja Vesa heräsivät muita ennen keittämään perinteisen leiripuuron. Hiljattain leiriläiset heräilivät ja söimme aamupalan.

Tämän kesän leirin aiheena oli taitava snorklaaja ja ohjaajat olivat suunnitelleet lauantai päivälle rasteja leirin teemaan liittyen. Norpat jaettiin puoliksi joista toinen puolikas suoritti pienissä ryhmissä rasteja ja toinen puolikas snorklasi rannassa ja osa snoklaajista lähti Teemun kanssa Marjatan kyydissä etsimään pohjassa sijaitsevaa ankkuria. Norpat saivat oppia Anteron ja Elisan kanssa snorklauksen fysiologiasta, Valtterin ja Ellan kanssa suunniteltiin pelatussuunnitema ja Jennin kanssa piirrettiin muistoja norpista.

Muistoja norpista

Lounaaksi Paula oli loihtinut kanakeittoa jonka jälkeen pidimme pienen ruokalevon ennen päivän viimeistä rasti vaihtoa. Norpat, jotka snorklasivat aamulla saivat kiertää rastikoulutukset, ja aamun rastikoulutetut lähtivät Teemun matkaan. Kaikki lapset suoriutuivat snorkaamisesta ja rastikoulutuksesta loistavasti!

Laiturilta oli hyvä hyppiä veteen
Ankkuriköyden etsimistä Norppaleirillä
Sää oli mitä mahtavin koko viikonlopun!

Lettujen tuoksu sai norpat ja ohjaajat palaamaan leiripihalle. Paula, Vesa ja Jens paistoivat meille lättyjä. Ei ehtinyt kissaakaan sanoa ennen kuin keittiön oven taakse muodostui jono odottavaisia leiriläisiä. Kaikille riitti kaksi tai jopa kolme lettua, jos vain jaksoi. Jennin tekemät hillot olivat suuri suosikki kermavaahdon kera.

Lättyjä norppaleirillä

Meripelastusseuran kuului tulla näyttämään kalustoaan iltapäivällä, mutta työt kutsuivat heitä ja vierailu jäi välistä tällä kertaa. Rajavartiosto ilmoitti että, saapuvat vierailulle vasta hieman myöhemmin illalla helikopteriharjoituksen takia. Myöhästymisen takia uimme ja saunomme ennen rajavartioston saapumista. Kaikki ohjaajat ja norpat suuntasivat uimarannalle. Uimarannalta ei löydy saunaa, joten Antero oli vuokrannut meille viikonlopuksi Tutti:n legendaarisen peräkärrysaunan Vaasan yliopistolta.

Stea ja Tutin sauna leirillä
Rajavartiosto lensi norppaleirin yli.

Laiturilta norpat näyttivät hurjimmat hypyt ja temput veteen. Myös osa ohjaajista liittyivät uimahyppyjonoon! Uimisen ja saunomisen jälkeen Rajavartiosto saapui ja saimme tutustua heidän veneeseen.

Jokainen viihtyi vedessä!
Laiturilta hypittiin kartsoja kuin huikeita voltteja!
Ja kaikilla oli niin mukavaa!
Rajavartiosto esiintymässä norppaleirillä
Rajavartioston veneessä oli jokaiselle jotain kiinnostavaa!

Kun rannassa aktiviteetit loppuivat, kävelimme takaisin leirille. Paula ja Vesa huolehtivat viikonlopun ruuasta ja iltapalaksi saimme makkaraa, nakkia ja salaattia. Iltapalan kohokohtana oli vaahtokarkkien grillaus. Fanni ja Ella vetivät vielä kaksi hauskaa leikkiä päivän päätteeksi.

Vesku hoitaa!
Kenelläkään ei jäänyt nälkä
Vaahtokarkkeja oli yllin kyllin kaikille
Vaahtokarkkien paistoa
Tuo minulle leikki oli erittäin tasaväkinen
Jokainen löysi Petran piilon

Sunnuntai aamu oli myös aurinkoinen. Saimme taas täyttävän aamupalan ja puuroa ei paljoa jäänyt kattilan pohjalle. Norpat pakkasivat laukkunsa valmiiksi kotimatkaa varten, ja sen jälkeen oli taas uikkareiden vaihto päälle. Teemu piti meille saunaa lämpöisenä koko viikonlopun ja viimeinen pesällinen sytytettiin sunnuntai aamuna. Uimme ja saunoimme pari tuntia, kunnes päivällinen valmistui. Paulan tekemä spagetti ja jauhelihakastike maistui kaikille.

Viimeiset tavarat pakattiin laukkuun ja norpat suuntasivat osan ohjaajien kanssa Stealle. Harri tuli paikalle kuljettamaan norpat Stean kyydillä Sundin rantaan. Ohjaajat jäivät siivoamaan mökin ja leri saatiin päätökseen.