• Welcome to Urheilusukelluskerho Delfin ry.

Liivi vai wing

Aloittaja W, 25 elokuu 2008, 16:12:16

« edellinen - seuraava »

W

Tässä tuli n. 3 viikkoa sitten ostettua sukelluskamat ja siinä yhteydessä seacsubin pro 3000 liivi (vai semiwingi vai mikä se oli :) ). No 3 päivää sitten käväisin Kouvolasta hakaisemassa Heavy Light Cordura FZ kuivapuvun....piti ostaa kun halavalla sai..... ja tuossa tuli käväistyä kaverin kanssa sen kanssa menemistä reenaamassa louhoksessa.....pientä tutinaa hyvin pientä kylläkin aiheutti se että louhoksessa avolouhoksen maks syvyys n.60 metriä ja siitä sitten luolat vielä joitain satoja metrejä. Me kylläkin vetäistiin alkuun tuonne 14 metriin josta sitten reippaana poikana tuli kuivapuvulla "perse edellä" pintaan kuin korkki. sykähdyttävä kokemus....onneksi ei ollut sukellusaikaa mennyt vasta kuin 4-5 min....elossa siis ollaan. Tuon jälkeen homma skulasi todella loistavasti ja suosittelen erittäin LÄMPIMÄSTI kuivapuvun hankintaa heti alussa....ero aikasta hulppea 5 mm märkkäriin.

Niin siis tuolla reissulla vaan alkoi mietityttämään se että ton oman liivin kanssa tuli ns "ahdasta" eli kamaa syli täynnä tai no nuo liivin taskut pääasiassa ja aloin funtsimaan että Närpiön kaveri kyllä olisi antanut Icaro TEchin samaan hintaan......ajattelin siis kysyä mielipiteitä että kannattaisiko vielä koettaa vaihtaa wingiin.....kaverin meno jolla wingi on ns. itse kasattu näytti suhteellisen ketterältä verrattuna omaan menoon.....tai siltä se tuntui ainakin. No kaverilla alla n.160 sukellusta että pitäisi sen näyttääkin ketterämmältä.

Mutta tällaista tällä kertaa....ai niin paikka missä tuli käytyä testaamassa kuivapukua....

Ai niin ja jokaisella sukellukseen liittyvällä palstalla on keskustelua siitä että kummalla hoidetaan tasapainotus liivillä/wingillä vai kuivapuvulla? Tätä kysyin kaverilta ja vastaus että tästä on kaksi koulukuntaa....mutta siis mikä on virallinen tapa tehdä tuo? Nimimerkki puvulla tuli mentyä "Monzassa" .....



"Chuck Norris counted to infinity-twice"

Harri

Ekana: Missä louhoksessa sukelsit?? tonnehan tarvii reissuilla mennä!!

Liivistä taas... väittäisin, että on aivan sama mikä sulla pitää ne pullot seljässä kiinni, vaikka vain valjaat. Puvulla sitä kuitenkin tasapainotettaan! Eli harjoitusta vain!
Tosin, ehkä jos on jotkin tupla12/300bar kivijärkäleet seljässä, niin sitten tarvii tietty vähän liiviäkin käyttää ettei mene vain pohjalle!

-Harri-

Merja

#2
Lainaus käyttäjältä: Harri - 26 elokuu 2008, 16:06:02
väittäisin, että on aivan sama mikä sulla pitää ne pullot seljässä kiinni, vaikka vain valjaat. Puvulla sitä kuitenkin tasapainotettaan! Eli harjoitusta vain!
Joo, keskustelufoorumihan tämä on; eli, itse en pelkillä valjailla lähtis sukeltamaan, vaikka olis kuinka hulppee kuivapuku  :o. Liiviä tarvitsee jo siihen, kun aallokossa tulee pintaan ja onkin suunnistanut väärin ja on aika kaukana tukialuksesta (ilmaa pitää tietenkin olla myös).

Huomioida kannattaa myös tämä; (kohta 6.6, sivu 17)
http://www.sukeltaja.fi/tiedostot//Saannot%20ja%20ohjeet/Turvaohje%202008.pdf
Suurin osa sukellusonnettomuuksista tai ainakin läheltä piti -tilanteista sattuu kun yhtä, tai useampaa turvaohjetta ei huomioida...
(nimimerkki tunnustaa kyllä montakin kertaa rikkoneensa turvaohjeita)

Itse olen myös todennut, että wingsi pitää pinnalla minkäkokoisen ihmisen vaan, eikä mitään sälää ole pahemmin tiellä.
Mutta tietenkin kuivapukusukeltaminen vaatii treeniä, itseä taasen jännittää tulevat lämpöisen veden märkkärisukellukset, kun olen viimeksi P1-kurssin allasosiossa käyttänyt liiviä tasapainoiluun... ::)

Harri

sepä se, liiviä tai wingsiä tarvii vasta pinnalla  ;) pullot pysyy selässä vaikka valjaillakin sukeltaessa

ja mitä tulee siihen kaukana olemiseen, niin kompassin käyttöä saa harjoitella, tai uimista virtaavassa vedessä  ;D  ;) 

ensiviikolla on muuten sitten allaskausi taas auki, et siellä voi ja kannattaa sitten tulla harjoittelemaan liivin tai puvun käyttöä!!!!!
-Harri-

kaitsu

Mutta mitäs jos sun puku repeää 30m ja täyttyy vedellä?? ;D Ei sieltä paljon valjailla nousta...
-Kaj-

Harri

ainahan sitä voi painovyön verran keventää  ;) ja jos puku repeää, ottaa asennon siten, että reikä on alaspäin, niin ilma pysyy muualla pukua  8)

-Harri-

W

Suorastaan nerokkaita ideoita....heh heh....
Suoraan oppikirjasta....puvun repeytymisen jälkeen ota asento jossa reikä on alapuolella ja pistä pukuun ilimaa....

Harri siehän voisit tehdä sellaisen oman oppikirjasen aiheesta? "Harrin vinkit tiukkoihin tilanteisiin" varma bestseller...minä ostaisin...

W

täällä hajotetaan päätä matematiikkaa opettaen....eilen illalla 17.30-2000 tänään 0900-1200 ja 1500-1730 ja lauantain kunniaksi sitten vielä 0900-1200.....ARGH!.....

Olisiko sunnuntaina kettään esim louhokseen lähtijöitä?

W
"Chuck Norris counted to infinity-twice"

Teemu

wingsi vai liivi, kas siinä meillä on ongelma...

Liivi: helppo pukea ja hallita...aloittelijan varma valinta ja todella hyvä märkäpuvulle.

Wings: tosimiesten työkalu...no ei. ehkä pikkusen vaikeempi hallita, mutta paljon mukavampi käyttää, koska meno samaa, kuin pelkällä telineellä menisi, kun mitää kilkkeitä ei ole edessä mihinkään suuntaan.

Ite olen sukeltanu kaikilla keinoilla ja ehkäpä paras metodi on pelkällä selkälevyllä...Se mikä turvallisuusriski siitä tulee, on sitte eriasia. Kun suurin osa sukelluksesta on korvienvälissä. Kokemattomuus tuhoaa ja niin myös liika itsevarmuus.

Nykyään itellä wingssi (pussukat kuminauhalla pienennetty selkälevyyn) ja apeksin pehmeä selkälevy...on hyvää menoa ja turvallisuus on mukana