Täysylläpito Bessakerissa

Tähän reissun rytmiin olisi ollut tosi helppo tottua, aamuisin Patski oli laittanut pöydän koreaksi, päivän ensimmäisten sukellusten jälkeen maistuvat lounaat oli tulilla ja päikkäreiden sekä toisen sukelluksen jälkeen meitä odotti gourmee illallinen ja vielä iltapalakin saunomisen lomassa. Tosi iso KIITOS tästä. Bessakerin mökin puitteet olivat kunnossa, saunan saimme pystyttää terassin eteen, laiturilla oli pesuletkut ja tilaa varusteille sekä kompressoreille. Uudella kompuralla pullot täyttyi sutjakkaasti eikä kompuravuorotkaan puuduttaneet ollenkaan.

Sukelluksia tehtiin päivittäin ja alla listaa kohteista, testisukellukset poislukien sukellukset pääosin 30 – 40 metrin syvyyksillä:

14.4

Testisukellus Bessakerin länsipuolen saaren poukamilla jossa päästiin hyvin todentamaan laitteet ja suolaisen veden painotukset
Skootterin testisukellus Bessakerin edustalla klipsejä mopoon lisäten niin että saatiin mopo neutraaliksi tuleville sukelluksille.

15.4

Pollux hylky Bessakerista 35 min pohjoiseen. Vesi oli vielä kirkasta ja päivän päätteeksi Petri kasteli kameransa sukelluksen jälkeen veneessä joten loppureissun dokumentointi tapahtui lähinnä gopro kameralla. Petrillä ja Paulilla oli tankit täynnä nitroxia ja pohja-aika riitti hyvin kiertämään koko hylyn pohjia pitkin, reilussa 30 metrissä, kierroksella tavattiin kaloja hylynosien suojassa ja turskia näkyi uiskentelevan välivedessä. Kaitsu tutki hylyllä miehenmentäviä reittejä rakenteiden välissä.

Oakhill hylylle lähdettiin toiselle sukellukselle, ja Ricke olikin hoitanut koordinaatit ruotsalaisilta sukelluskollegoilta niin että hylky löytyi ensi sukelluksella. Mukava hylky sukeltaa loivassa rinteessä jossa keula makaa reilun 30 m syvyydessä. Hylyn reunamilta löytyi kampeloita ja turskia uiskentelemassa.

16.4.

Oakhill hylylle lähdettiin uudelleen ja Patski ottikin kalavehkeet mukaan, ja sukelluksen jälkeen hänellä olikin jo illallinen veneessä. Tänä päivänä kuitenkin vesi sameentui huomattavasti, arvelimme että kelppien tai levän kukkiminen oli lähtenyt käyntiin.

Bessakerin eteläpuolella kävimme lähisukellukselle isännän vinkin mukaisesti, siellä kuulemma sukeltajat tapaavat käydä kun ovat Bessakerissa. Näkyvyys kuitenkin meni tosi huonoksi ja keskityimme vain pienten merenelävien etsintään.

17.4.

Bessakerin länsipuolen kallioseinämäsukellus jossa varjopuolella laskeuduttiin kallion seinämää reilu 33m syvyydelle ja seinämää kiertäen pikkuhiljaa takaisin kelppisyvyydelle ja turvapysähdykselle.

Oakhill hylylle iltasukellukselle hyvän lounashuilien jälkeen. Näkyvyys vähän alkasi palautumaan ja kiersimme porukalla koko hylyn, keulan alla taas makasi iso kampela.

18.4.

Pollux Hylkysukelluksella aloitettiin päivä, näkyvyys 20m alapuolella oli taas valtavan hyvä. Petri ajeli skootterilla hylyn liepeillä ja kuvaten maisemia sekä muita sukeltajia.

Lähistöllä olevan Orkla hylyn etsintään lähdimme paikallisen neuvosta, Petri ja Pauli kävivät etsimässä hylkyä sitä kuitenkaan löytämättä.

19.4

Bessakerin länsipuolella karikko sukellus jossa oli loiva hiekka pohja ja kallio seinämä 30m syvyyteen saakka. Näkyvyys oli taas parantunut mutta sitä korkeaa kelppimetsää mitä lähdimme etsimään emme löytäneet.

Bessakerin luoteispuolella Ismon paikallistamalla UPEALLA kallioseinämäsukelluksella jossa iso halkeama ja avautuvan osuuden jälkeen hiekkapohja 40m syvyyteen saakka. Törmättiin johonkin erikoiskalaan (krotti), rapuihin sekä isoon kissakalaan joka jätettiin hyvin omaan rauhaansa. 🙂 Olo oli kuin kalliokiipeilijälllä kun nousimme kallion portaita kohti pintaa ja railoa mistä aloitimme sukelluksen

20.4

Pollux hylky vielä viimeisen kerran ennen kun reissu on ohi. Päätimme että tänä päivänä yksi sukellus saa riittää jotta voimme turvallisesti seuraavana aamuna ajella vuoriston yli ruotsin puolelle. Näkyvyys oli heikentynyt pohjoisen hylyllä myös ja olimme hieman sivussa veneen ankkuroinnin kanssa, laitoimme reelin kiinni ankkurin köyteen ja vedimme reitin hylyln keulalle n. 50m päähän. Tarkoitus tällä sukelluksella oli etsiä edellisellä hukkaan mennyt sukelluslamppu, mutta sitä emme kuitenkaan löytäneet.